Forum modelarzy kolejowych w wielkości N

FREMO, Free-Mo - N-orma

ministerek - 2007-06-12, 19:07
Temat postu: N-orma
gdzie znajdę treść N-ormy? :evil:
twardy - 2007-06-13, 20:22

oto plik
:shock: udało się

kolmod - 2008-10-15, 10:48

Chłopcy, jakie były przesłanki dla ustalenia szerokości profilu przejściowego w N-Ormie na constans 40 cm? Wiem, że chęć standaryzacji z Fremo/fiNescale była z pewnością argumentem. Jednak dla przeciętnego polskiego blokownika lepsze by było jej zmniejszenie... tym bardziej, że to N-ka. Może wtedy więcej blokowników by tą skalę wybrało...
Nie można by strzelić alternatywy - jak w sTTandardzie (2 wersje - normalna, czyli wystawowa ma 50 cm, domowa zaś 30cm). Sporo osób z bloków wybiera więc 30cm i skalę TT. Jest możliwe zawarcie dwóch alternatyw w N-Ormie? (wiem, że obecnie z racji zapisów N-Ormy naprodukowane są wyłącznie 40-ki w tym kraju... :-( ) Tylko bez nerw proszę, szczególnie hugwę ;-) hmm... takie 25cm na profilu przejściowym, małe i fajne by było...

kolmod - 2010-03-05, 10:52

Gdzie można odszukać treść normy FREMO dot. N-ki? Chciałbym poczytać, zapoznać się z normą, rzutami profili, itd. Sorki, ale nie mogę znaleźć. A wogóle mógłby mi ktoś naświetlić z grubsza sytuację modułowo-eNkową w Polsce? Jakie moduły są najpopularniejsze, jakie jest dążenie i czym się różni N-Orma od Fremo?

Sorki za te pytania ale wchodzę dopiero w eNkę i nie bardzo wiem o co biega. W TT-tce mają swój uznany i jedyny sTTandard, a w N-ce to już drugie popularne forum (poza N-Ormą) i kolejna norma N(?) - czy to to samo?

Poza tym mówimy tu często o torach Peco C55. Na stronach fremo ( http://www.fremo-net.eu/index.php?id=197 ) piszą, że fremo wymaga C40 (?) *... pogubiłem się już :->

*/(c55 że niby tylko w N-RE i americaN). Obowiązująca to właśnie ta N-RE (Regelspur Europa)?

Misiek - 2010-03-05, 18:58

Normy Fremo (różne) to prawie to samo co N-orma.
Zdaje się, że N-orma powstała w oparciu o niemieckie normy, prezentowane m.in na stronie www.finescale.org
Są tam np. znajomo wyglądające rysunki profili.
Reszta wyszła w praniu.
kolmod napisał/a:
A wogóle mógłby mi ktoś naświetlić z grubsza sytuację modułowo-eNkową w Polsce?
Ciężka sprawa. 8-)
Trzeba by policzyć budujących te moduły. I łączących je w makietę modułową.
kolmod napisał/a:
w N-ce to już drugie popularne forum (poza N-Ormą) i kolejna norma N(?) - czy to to samo
Porównaj treść zawartą na forach. To jest jeszcze jakieś trzecie forum?

Co do torów...
diabeł tkwi w szczegółach
poczytaj o kołach

kolmod - 2010-03-06, 09:52

Dzięki Misiek.
Co do forum, to miałem na myśli forum N-Ormy i to (Fremo) - czyli 2 ;-)
Ja zgodnie ze słowami ze strony eNtrakera zaczynałem od H0, poprzez TT, aż trafiłem tutaj.
N-ka to jest jednak to :-D Musiałem przejść chyba tą drogę, aby w końcu dotarła do mnie świadomość, że 'im mniej tym więcej' i nie ma innej możliwości.

Zvolack - 2010-03-06, 10:18

kolmod napisał/a:
A wogóle mógłby mi ktoś naświetlić z grubsza sytuację modułowo-eNkową w Polsce?
hmm to trudne zadanie a jeszcze trudniej być obiektywnym.. no nic spróbuję to wyjaśnić a koledzy mnie poprawią jak się mylę. Działają obecnie dwa fora wydzielone ze wspólnej kiedyś całości, w większości tematów archiwalnych tożsame. Większość z nas od początku lub niemal od początku uczestniczyła w pracach i tworzeniu czegoś co nazywamy Normą i do tych reguł wszyscy się stosujemy. Pozostają one w w 100% zgodności z normą Fremo. Nie potrafię na dzień dzisiejszy powiedzieć które forum lub kto fizycznie ma prawo do NORMY ale myślę że to zupełnie nie istotne. Ważne jest to że jest to naprawdę dobre sprawdzone rozwiązanie regulacji jak łączyć makiety. Ze względu na delikatnie mówiąc rozbieżności pomiędzy członkami "starego" forum dzisiaj mamy dwa fora. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby udzielać się na obu czego przykłady są w śród nas. Oba fora łączą ludzi budujących makiety w N ot sytuacja modułowo eNkowa w PL. Nie rozbudujmy tego wątku bardziej niż to naprawdę konieczne dla nowych członków. Drogi Kolego to że trafiłeś w końcu do N-ki to bardzo popularna droga :) Ta skala cały czas bardzo aktywnie się rozwija. Jest Nas mało ale .. w sumie mamy już bardzo dużą makietę, na tyle dużą że brakuje rąk do jej obsługi. Zachęcam Cię gorąco do budowy kolejnych elementów tego małego świata. Znajdziesz tu podobnie zakręconych.
kolmod - 2010-03-06, 16:24

Raczej Tak. Zresztą... Byłem już kilka razy jako widz ;-)
Zvolack napisał/a:
Zachęcam Cię gorąco do budowy kolejnych elementów tego małego świata. Znajdziesz tu podobnie zakręconych.

Dzięki. Na pewno w końcu coś wyskrobię. Tory Peco c55 już do mnie jadą z Czech. Obecnie mam zaczęte 4 moduły w sTTandardzie (na 6 docelowych) i sam już nie wiem czy to kończyć czy do pieca... trochę mi szkoda. Dlatego myślę po prostu o drugiej makiecie (N).

Misiek - 2010-03-06, 17:14

kolmod napisał/a:
Raczej Tak. Zresztą... Byłem już kilka razy jako widz
To może tym razem bądź jako uczestnik?
kolmod napisał/a:
Obecnie mam zaczęte 4 moduły w sTTandardzie (na 6 docelowych)
Ja w chwili słabości chciałem przekuć 320cm eNki na TT.
Zacząłem nawet dłubać jakiś moduł w TT, ale jednak... za dużo rzeczy do zrobienia bym miał, wolę się skupić jednak na N

kolmod - 2010-03-06, 18:45

Misiek napisał/a:
To może tym razem bądź jako uczestnik?
Ja w chwili słabości chciałem przekuć 320cm eNki na TT.
Zacząłem nawet dłubać jakiś moduł w TT, ale jednak... za dużo rzeczy do zrobienia bym miał, wolę się skupić jednak na N

Wbrew pozorom wykonanie ukończonego modułu-skrzynki (głównie zieleń) zajmuje sporo czasu. Wiem to po sTTandardowych. Do tej pory mam przejezdne szlakowe TT i nie zazielenione :-> Dlatego raczej na Radom bym nie zdążył z moim tempem...
Jeśli chodzi o przekuwanie, dla mnie motywacją jest raczej dążenie ku zmniejszaniu skali, nie odwrotnie. Dlaczego? Bo w N-ce tabor jest już naprawdę ładny, a i większą przestrzeń można zamodelować na tej samej powierzchni, którą zajmują większe skale. Zostaje więcej na szlak i odległość do pokonania. Enkowe moduły też są bardziej poręczne, zajmują najmNiej miejsca i to mi leży. Ale nie chcę już ciągnąć tematu bo nas zaraz Adi wyleczy... tu przecież temat inny - Kwitologia FREMO... ;-) Dzięki za odzew.

Salamanca - 2010-03-06, 19:06

To zrób skrzynkę na Radom i przyjedź. :-) Jak nie zrobisz to też przyjedź. Motorniczy się przydadzą. :-)
kolmod - 2010-03-06, 20:51

heh...dzięki ;-)
jafrap - 2011-12-08, 09:40

Panowie, czy w normie N obowiązuje siatka modularna? Mam do zrobienia rzeczywisty przystanek który pod koniec wchodzi w lekki łuk... wolałbym się trzymać rzeczywistości, takie jakieś zboczenie...
[1:1] Przystanek jest na prostej, ale pod koniec na długości około 60metrów tor skręca/odchyla się od osi dotychczasowego przebiegu toru (na prostej) jakieś 4metry i dalej idzie w łuk o dużym promieniu.... R jakieś 950m, co w skali 1:160 daje coś koło R=6m.

Misiek - 2011-12-08, 10:56

Olej siatkę
Wyszła z mody jakiś czas temu.

W kilku punktach treść N-ormy jest skostniala, archaiczna i zgrzybiała ;-)

A jaki to przystanek? :-D

jafrap - 2011-12-08, 13:23

Misiek napisał/a:
Olej siatkę
Wyszła z mody jakiś czas temu.

I kamień z serca... :-)
Misiek napisał/a:

A jaki to przystanek? :-D

Ciecierzyn. Linia nr 30 Lublin Północ - Łuków. Stan z przed trwającej obecnie modernizacji.

jafrap - 2011-12-08, 19:32

Misiek napisał/a:
Ja w chwili słabości chciałem przekuć 320cm eNki na TT.
Zacząłem nawet dłubać jakiś moduł w TT, ale jednak... za dużo rzeczy do zrobienia bym miał, wolę się skupić jednak na N

heh...

Pozwolicie, że dorzucę swoje 2gr:
Misiek napisał/a:
Ja w chwili słabości chciałem przekuć 320cm eNki na TT.
Zacząłem nawet dłubać jakiś moduł w TT, ale jednak... za dużo rzeczy do zrobienia (...) wolę się skupić jednak na N

I słuszNie. Ja też mam jeszcze TT i też makietę zacząłem w TT ale wymyśloną i chyba jaj nie skończę (mam nadzieję że w N-ce mój zapał nie zgaśnie :-> ) obecnie wyzbywam się TT z dwóch powodów bo mi się podejście zmieniło:

1) TT jest dla mnie za duża z uwagi na posiadane miejsce na makietę aby wykonać w miniaturze rzeczywisty obiekt w postaci nawet zwykłego przystanku (raczej jestem zwolennikiem modelowania rzeczywistości, nie zaś wymyślania makiety z głowy (jak obecna w TT) --- bo to jak wymyślanie taboru z głowy. Model to ma być model, czyli coś rzeczywistego w miniaturze, a nie wymyślonego w miniaturze - czy to teren, stacja, przystanek, czy to tabor... ale to moje osobiste podejście, z którym niekoniecznie trzeba się zgadzać);

2) Pkt 1) nie przeszedłby gdyby nie to, że obecne konstrukcje w N wcale nie odbiegają jakością od modeli TT. Np. BR52 Fleischmanna jest moim zdaniem lepiej wykonana i posiada więcej szczegółów niż BR52 Tillig'a w skali TT... poza tym w N-ce pojawiają się już modele z dźwiękiem, tak samo jak w TT... (np. BR50 Trix'a). I to mnie do N przekonało. Dzięki rozwojowi technologii można powiedzieć, że N-ka też ma potencjał w zakresie odwzorowywania kolei w miniaturze, pomimo, że to dosyć mała skala.

Reasumując: Modelarze TT mają Fremo-TT (sTTandard), eNkowcy mają swoje N-Fremo - itd... ważne, aby modelarze dobrze się bawili i zrealizowali swoje plany w zakresie modelarstwa kolejowego. W końcu po to wymyślono wiele skal, aby każdy znalazł swój rozmiar. Ja znalazłem swoją szansę w N-ormie - i za to dzięki N-ce i wszystkim, którzy są jej miłośnikami, bo to dzięki wam się to kręci.

Misiek - 2011-12-08, 19:47

jafrap napisał/a:
Ciecierzyn.
Obejrzałem, fajny, ma swój klimat ;-)

Podobny przystanek jest już w TT ;-)
http://www.pbase.com/misiek_m/image/120257154 (wersja wtedy jeszcze nieukończona)

jafrap napisał/a:
Modelarze TT mają Fremo-TT (sTTandard), eNkowcy mają swoje N-Fremo
Przecież to prawie to samo ;-) te 3mm różnicy w rozstawie osi nie robi różnicy jak przy makiecie spotyka się zajebista ekipa ;-)


INFORMACYJNIE
Norma 1.1. jest zarchiwizowana na pamiątkę, to przestarzała N-orma.

Od jakiegoś czasu obowiązuje nowa, lepsza wersja:
Norma:
http://www.norma.fremo.pl/viewtopic.php?t=2512

Profile:
http://www.norma.fremo.pl/viewtopic.php?t=2200


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group