Forum modelarzy kolejowych w wielkości N

FREMO, Free-Mo - Pytania do Fremoludów

hugwa - 2007-07-11, 17:39
Temat postu: Pytania do Fremoludów
1. Jak wygląda powrót próżnych wagonów na Techniczny.
Dowiedz się o WSZYSTKIE możliwości. Czy są to zamówienia, czy telefony, czy co.
2. Co z towarami produkowanymi przez stację, na które nie ma na spotkaniu zapotrzebowania na innej stacji? Czy sa wysyłane na techniczny? W tłumaczeniu filozofii fremo napisałeś:
Cytat:
Dlatego nasi klienci potrzebują partnerów, którzy znajdują się poza modułami. Ten oddalony świat nazywa się stacją techniczną (skryta stanice).


A w ogóle to weź dyktafon, kamerę i rób reportaż.

Misiek - 2007-07-11, 17:42

i niech sie Władek wypyta co i jak z tymi kartami, do k.nędzy

żem się niepotrzebnie napracował przy tych HaZerowych

eNkowe są o wiele lepsze, małe, proste, bez żadnych wodotrysków

hugwa - 2007-07-11, 17:44

I wydziaduj od ich guru program do rozkładów. Nie ten uproszczony ze strony Fremo, tylko ten co drukuje rozkłądy dla stacji, drużyn, książeczkowe i inne. Na pewno Ci się uda. ;-)
WM-MODEL - 2007-07-11, 17:45

Misiaczku, ależ wcale się nie niepotrzebnie nie napracowałeś :shock:

Z radością skorzystam z efektów Twojej pracy, wiesz, że działam w dwóch skalach ;-)
Poza tym otrzaskałeś się z Excel'em, to też się liczy.

<po czasie>
Chyba gdzieś widziałem ten program do rozkładów jazdy na eftepie Zababov'a. Zaraz poszukam.

Misiek - 2007-07-11, 17:59

Czy, w związku z rezygnacją z FREMO_Wagenkarten, nie obowiązuje konieczność posiadania kart dla wagonów osobowych oraz lokomotyw?
wystarczą same karty dla wagonów towarowych?

WM-MODEL - 2007-07-11, 18:05

Dooobra, jutro wieczorem przepiszę sobie pytania. Moooże zapamiętam odpowiedzi :mrgreen: najwyżej będę zapisywał...
Misiek - 2007-07-11, 18:20

zdjęcia, rób zdjęcia!
WM-MODEL - 2007-07-11, 19:57

Oczywiście że będą zdjęcia!
Mam kartę na 170 szt., jakoś podzielę pomiędzy St. Valentin a Strasshof :mrgreen:

http://www.eisenbahnmuseum-heizhaus.com/

Jedną z atrakcji jest spory tort w eNce :mrgreen:

WM-MODEL - 2007-07-16, 08:39

Już poniedziałek.

Obieg karteczek z zamówieniami, to jest to, co określa ruch towarowy na makiecie.
Nieco inaczej niż obserwowałem wcześniej, może to wynikło z czysto FREMOwskich zasad, albo mi po prostu umknęło...
:-P :mrgreen: 8-) :lol:

Praktycznie nie było ręcznie wypisywanych, wszystkie drukowane. Koledzy z Zababov'a uprościli sobie nieco zamówienia na towary, zresztą podobnie robią inni, podglądnąłem w St. Valentin Niemców i Austriaków.
Jako że w spotkaniach biorą udział te same stacje, co najwyżej w innym ustawieniu, podstawą do sporządzanią karteczek z zamówieniami jest SAD. Raczej są w nim stałe dane, rzadko się zmieniają, więc sporządzają sobie arkusze w excelu, gdzie mają bazę danych, sukcesywnie uzupełnianą o nowe stacje.
I z tych arkuszy drukują sobie w domciu karteczki z zamówieniami pod ustawienie makiety. Trzeba zapytać Danika, jako wzór ewentualnie mogę mieć taki arkusz wg H0. Wiadomo przecież znając SAD stacji, co się będzie wozić. Zmienną jest co najwyżej jest natężenie ruchu, tzn. wożenia.

Niby wygląda na proste i stałe, ale nieprawda, to tak jak w szachach, ruchy ustalone, ale sposobów rozgrywania jest w 3D. Decyduje rozkład jazdy, ustawienie stacji, predyspozycje wajchujących wagony na stacjach, itp.

Jeżeli zdarzy się już jakiś towar, którego nikt od Ciebie nie chce lub nie ma go skąd wziąść dla siebie, rolę stacji docelowej/źródłowej przejmuje skrytak =techniczna. I tu mają zastosowanie kolory, każdy techniczny ma swój kolor lub kolory odnośnie umownego przemysłu, w ten sposób wiadomo, gdzie odesłać dany wagon. Jest to określane oczywiście dla konketnego układu makiety. I taka uwaga :-P karteczki z zamówieniami roznosi się PRZED każdą sesn, czyt. "seszn". Jak potrzebujesz w trakcie jakiegoś towaru, w trakcie jazd samemu osobiście zanosi się karteczkę z zamówieniem na stację, która tym towarem dysponuje. Każda stacja powinna posiadać miejsce na układanie takich karteczek, zawiadowca wie, że w tym miejscu są zamówienia. Nie zamawia się wagonów telefonicznie, gdyż mógłby być problem z karteczką, choć w razie draki można ją wypisać ręcznie.

Karteczki:
:arrow: Jednostronne, wiadomo, stacja docelowa, źródłowa, rodzaj wagonu, towar.

:arrow: Jednostronne z czerwonym ukośnym paskiem to dla towarów łatwopsujących się lub pilnej potrzeby, np. piwo lub prezerwatywy.

:arrow: Jednostronne, z półokrągłą "konturową" strzałką w prawo w dół przez całą karteczkę, oznacza zwrot próżnego wagonu na stację. Konkretną lub kolorową techniczną.

:arrow: Dwustronne, towar jest zawożony na daną stację, po wyładunku lub załadunku obraca się karteczkę i próżny wagon wraca na swoją stację. Dobre dla wahadłowego ruchu wagonów, praktycznie taki wagon może jeździć w kółko przez całą imprezę. Częstotliwość tego ruchu ustala się na gębę z zawiadowcą stacji.

:arrow: Wielokrotne (moje określenie) składa się w harmonijkę. Np. wagon krąży pomiędzy stacjami:
-towar 1: A->B,
-towar 2: B->C,
-próżny: C->A.

Inne, luźne spostrzeżenia:
:arrow: Generalnie gdy nie wiadomo co zrobić z danym wagonem, tzn. nie ma informacji skąd "pochodzi" jakiś wagon, odsyła się go z karteczką "próżny" na odpowiednią techniczną, np. węglarki na stację "czarną", węglową.

:arrow: Ilość rozniesionych karteczek z zamówieniami musi być stosowna do pojemności stacji, żeby nie zapchać swojej stacji.

:arrow: Napisy na karteczkach powinny być dwujęzyczne, najlepiej po polsku i niemiecku. Sporo Czechów zna niemiecki, również Niemcy obcykani są z czeskimi słówkami, więc myślę że mimi wszystko nie ma co się wychylać. W zasadzie na upartego mógłby to być i angielski.
Jeżeli chodzi o mnie to bez różnicy, to tylko kilkadziesiąt słówek a język jest nieistotny. To ma być zabawa a nie jak to wielu w PL uprawia jakieś bzdurne, ksenofobiczne animozje.
W St. Valentin Czesi nie mieli problemu z niemieckimi papierami a Niemcy i Austriacy z czeskimi, sporadycznie zdarzały sie zapytania, co co znaczy.

:arrow: W związku z powyższym, trzeba by było zapoznać się z nazwami polsko-czesko-niemiecko-angielskie towarów, opanować podstawowe słówka kolejowe (tor, wajcha, przyjazd, odjazd, załadunek, wyładunek itp.), co najmniej liczebniki, nazwy wagonów, lokomotyw, zdania typu "posyłam pociąg ... na stację... z ... ", itp. Dlatego, bo obowiązkowe jest meldowanie telefoniczne wyprawienia/przyjęcia/potwierdzenia pociągu.

:arrow: Zdjęcia wagonów na N-kartach są bardzo dobre, słyszałem że Niemcy "wogle" ;-) w ogóle nie zajmują się odczytywaniem numerów wagonów a wagon identyfikują na podstawie właśnie fotki lub rysunku. Mają nieco racji, trudno w eNce odczytywać na bieżąco numerki :lol:

:arrow: Poznałem Libora Schmidt'a, takie czysto czeskie nazwisko ;-) eNkowiec z Zababova, zresztą to właśnie ON będzie układał ustawienie makiety w Pradze, zaprosiłem na FN. Rozprowadza firmowe DCC -bzdety, jak ktoś coś potrzebuje, można dać wcześniej znać -przywiezie np. do Pragi. Źródełko dekoderów Zimo ;-) Ceny takie sobie, w zasadzie umiarkowane, np. dekoder MX620 Zimo to 36 ojro.

:arrow: Na stacjach powinien panować kartowo -zamówieniowy porządek, tzn. wszystkie rodzaje kart powinny mieć swoje miejsce, wagony na bocznicy powinny mieć odpowiednio przygotowane karty wagonów, zamówienia innych w wyznaczonym miejscu, własne karteczki zaś we właściwym, itp.

:arrow: Dobrze, żeby na każdej stacji była wisiała tablica z nazwą, schematem i wielojęzycznym opisem wożonych towarów, numerami telefonów i nazwami sąsiednich stacji, oprócz tego spis stacyjnych telefonów.

:arrow: Myślę, że zasady jazdy we wszystkich skalach są takie same, jednak o N-szczegóły trzeba by pomęczyć Danika lub Milana.

Misiek - 2007-07-16, 08:54

karty ładunkowe też są w wersji CZ i PL ;-)
choć po strzałkach, obrazkach itd wygląda, że karty ładunkowe z FREMO działają
hint - w arkuszu wagenkarten jest oddzielna zakładka dla lart ;-)

ha! nie będzie zamiawiania 6 habisów w trakcie zabawy
ino przed ;-)

reszta przemyśleń na spokojnie... choć widzę, że kupa roboty przed nami/wami

WM-MODEL - 2007-07-16, 09:01

Pisząc o excelowskim arkuszu do karteczek myślałem o prywatnym arkuszu kolegi z Z., takiego na pewno nie masz :-P

Poza tym, mimo na pierwszy rzut oka pop* karteczkologii, nie jest to wcale takie złe, 99% papierów sporządzana jest w domu, na imprezie jest tylko zabawa.
Jak wszyscy trzymają się tych zasad, jazdy odbywają płynnie i bez zgrzytów.

Choć przyznam, że dość ciężko jest wkręcić się w ruch w środku zabawy, w domu można na spokojnie przestudiować układ stacji, rozkład jazdy i resztę i sie przygotować. Jak się przyjeżdża w środku, letko przej*... Zanim zacząłem, już się skończyła seszn :mrgreen:

Poza tym -było super!!! Plan wykonany w 99%. Dziś cały dzień się relaksuję :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Aha, zapomniałem napisać, że może w lipcu, tak pod koniec, w Brnie będzie spotkanie Z. w celu omówienia szczegółow Pragi. JA się oczywiście zaprosiłem :-> Może ktoś ze stolycy pojedzie także?

Misiek - 2007-07-16, 09:03

pewnie nie,
choć czytając o strzałkach, kreseczkach itd kojarzy mnie się z FREMOwskim, któren to nawet przez chwilę używaliśmy ;-)

WM-MODEL - 2007-07-16, 09:15

Wzór jest FREMO, ale dane są zebrane ze spotkań, a których Zababovacy brali udział, drukuje karty wedle życzenia w dowolnym układzie.
Misiek - 2007-07-16, 09:30

Właśnie podglądam arkusz PL_vozove_karty i jest tam tłumaczenie kilku obcojęzycznych nazw kolorów i towarów.

Ewentualnie na czeski i polski by trzeba uzupełnić.

WM-MODEL - 2007-07-16, 11:48

Tort w wielkości N był niestety out of function :-(

A gdzie "dodaj załącznik" ???

hugwa - 2007-07-16, 17:01

Czyli jednak bardziej "po mojemu" jest, znaczy tak jak logika by nakazywała.
A jak to jest z próżnymi wagonami, tymi których ładunek nie ma 'zwrotki' na Techniczny? Są wypisywane zamówienia na nie jak robiliśmy w Zajączku?

WM-MODEL - 2007-07-16, 20:56

Znów nie odrobiłeś lekcji :-P

WM-MODEL napisał/a:
:arrow: Generalnie gdy nie wiadomo co zrobić z danym wagonem, tzn. nie ma informacji skąd "pochodzi" jakiś wagon, odsyła się go z karteczką "próżny" na odpowiednią techniczną, np. węglarki na stację "czarną", węglową.


Wszystkie wagony biorące udział w ruchu na Twojej stacji, tzn. te wagony wożące dla Ciebie/Twoje towary, muszą mieć karteczki przygotowane przez Ciebie.
Nie może być "nie ma zwrotki", jak wypisujesz zamówienie na wagon, musisz przygotować również karteczkę na "zwrot".

hugwa - 2007-07-16, 21:08

WM-MODEL napisał/a:
Znów nie odrobiłeś lekcji :-P

Raczej Ty ;-)
Napiszę jeszcze raz, wolno, bo widzę że wolno czytasz.
Przykład: Techniczny ma do zestawienia skład 20 próżnych krytych. Ale ma tylko 15, za to wiadomo, że na drugim technicznym jest kolejne 10 wagonów. Czy można zatem wysłać kwit z zamówieniem próżnych wagonów na drugi techniczny lub inną stację, która z jakichs tam powodów przetrzymuje wagony?
Czy trza dzwonić i udzielić służbowego opeeru?

hugwa - 2007-07-16, 21:11

WM-MODEL napisał/a:
Poznałem Libora Schmidt'a, takie czysto czeskie nazwisko ;-) eNkowiec z Zababova, zresztą to właśnie ON będzie układał ustawienie makiety w Pradze, zaprosiłem na FN.

Acha, niedługo trza będzie zainstalować czeską wersję menu i zrobić dział "Zababov" ;-)
Nie żeby mi to przeszkadzało :mrgreen:

Misiek - 2007-07-16, 21:12

Jak się nosi te kwity-zpotrzebowania na próżne?
Władek, napisałeś, że się zanosi? znaczy, że dyżurny opuszcza swój posterunek i biegiem zasuwa np na skrytą?

WM-MODEL - 2007-07-16, 21:30

@ hugwa: Ależ to Twoje ostatnie pytanie dotyczy zupełnie czegoś innego niż poprzednie :mrgreen: W temacie braku ilości odpowiednich wagonów, są dwie możliwości:
-techniczny dosyła wagony,
-zamawiasz w dwóch stacjach po mniejszej ilości wagonów.
I musisz się sam dowiedzieć, gdzie i czy możesz dostać odpowiednią ilość wagonów.

@ Misiek: Napisałem, że generalnie karteczki zanosi się PRZED jazdami. W trakcie to najlepiej wybrać moment luzu na swojej stacji.
Pisze się skrytak czyt. "skrytjak" :mrgreen:

Misiek - 2007-07-16, 21:40

WM-MODEL napisał/a:
Napisałem, że generalnie karteczki zanosi się PRZED jazdami. W trakcie to najlepiej wybrać moment luzu na swojej stacji.
no... niech będzie... dyscyplina, Ordung!
WM-MODEL napisał/a:
Pisze się skrytak czyt. "skrytjak" :mrgreen:
pisałem po polskiemu
hugwa - 2007-07-16, 21:46

WM-MODEL napisał/a:
to Twoje ostatnie pytanie dotyczy zupełnie czegoś innego niż poprzednie

Dotyczy tego samego, o czym pisałem w pierwszym poście....
WM-MODEL napisał/a:
-techniczny dosyła wagony,

Na jakiej podstawie? Kwit? Jak przekazywany - na piechotę, czy pociągiem Techniczny 1 - Techniczny 2?
WM-MODEL napisał/a:
-zamawiasz w dwóch stacjach po mniejszej ilości wagonów.

J.w. - jak się definiuje to "zamówienie"?
WM-MODEL napisał/a:
I musisz się sam dowiedzieć, gdzie i czy możesz dostać odpowiednią ilość wagonów.

Widzisz, Ty znowu piszesz o "dowiadywaniu się", podobnie jak w tłumaczeniu, a jak rozmawialiśmy przez telefon to mówiłeś że "nimachuja", techniczny nic nie zamawia i nic nie wysyła - okazuje się jednak coś innego. I to właśnie miałeś wybadać :-)

WM-MODEL - 2007-07-16, 22:09

hugwa napisał/a:
...jak to jest z próżnymi wagonami, tymi których ładunek nie ma 'zwrotki' na Techniczny...

hugwa napisał/a:
...Techniczny ma do zestawienia skład 20 próżnych krytych. Ale ma tylko 15...

Kurde, jak to są takie same pytania.... dołek masz?

hugwa napisał/a:
Na jakiej podstawie? Kwit?
...jak się definiuje to "zamówienie"?

Pewnie sobie prowadzi w takim przypadku jakąś ewidencję "braków". Poza tym gdzieś również napisałem, że każda stacja, czyli właściciel =majitel powinien zadbać o wagony, równiez odpowiednią ilość, dla wożenia swoich ładunków.

Zamówienie jest normalne, piszesz karteczki ze swoją stacją docelową i zanosisz na techniczny. Albo traktujesz ich skład jako "nierozerwalny" i masz tylko 1 karteczkę.

hugwa napisał/a:
Ty znowu piszesz o "dowiadywaniu się...

Eeeee... odpowiedź masz w zasadzie wyżej :-P
W przypadku np. nie zabezpieczenia swoich wagonów nie masz wyboru, PO PROSTU musisz się zapytać, werbalnie, ew. napisz pytanie na kartce :lol:
Wcześniej nie do końca wiedziałem, że techniczny może być taką "ślepą" stacja... noooo... wiesz... :-P :mrgreen: :lol: 8-) ;-)

Misiek - 2007-07-16, 22:11

WM-MODEL napisał/a:
Pewnie sobie prowadzi w takim przypadku jakąś ewidencję "braków". Poza tym gdzieś również napisałem, że każda stacja, czyli właściciel =majitel powinien zadbać o wagony, równiez odpowiednią ilość, dla wożenia swoich ładunków.
jak to dobrze, że mam taką malutką stacyjkę ;-)
zabiorę ze trzy wagony ;-)

hugwa - 2007-07-18, 15:20

Dziubek, a jak to jest z ładunkami, które się fizycznie umieszcza na wagonach? Czy jakiś dyżurny je zbiera i odnosi na stacje na których się je ładuje?
WM-MODEL - 2007-07-18, 15:57

Używanie stacji technicznej jako stacji docelowej/wysyłającej ładunek jest w zasadzie traktowane jako rozwiązanie zastępcze.
Przypominam Ci robaczku, gdy się zdarzy, że nikt z Twojej stacji nic nie chce lub nie masz skąd indziej wziąć towaru dla siebie.
Razem z karteczkami zanosisz swoje ładunki jeśli istnieją fizycznie albo nie, jeżeli ładunek jest nanibowy.
Na swojej stacji musisz mieć przygotowane ładunki według swojego SAD, tzn. te wysyłane.

<edit>
Choć w przypadku jw., jeżeli się okaże PRZED spotkaniem, że jednak potrzebna będzie taka usługa skrytaka, warto przygotować sobie ewentualnie ładunki i do przywożenia.

hugwa - 2007-07-18, 17:03

WM-MODEL napisał/a:
bla bla bla

Mam nadzieję że pół roku przed emeryturą nie będe miał takich problemów ze zrozumieniem słowa pisanego ;-)
Chodziło mi o to, co się dzieje z towarami które się przemieszczą w trakcie zabawy - czy ktoś je zbiera i oddaje nadawcom, czy nadawcy se sami zbierają jak im się skończy, czy trzeba zabezpieczyć taką ilość ładunków żeby starczyło na cały dzień?

Misiek - 2007-07-18, 17:26

czy ładunki też mają na spodzie ID właściciela?
8-)

WM-MODEL - 2007-07-18, 17:55

Eeeee...


Ilość ładunków ma być odpowiednia do ruchu na twojej stacji, według SAD.
Wydawało mi się to tak oczywiste...

hugwa - 2007-07-18, 18:56

WM-MODEL napisał/a:
Wydawało mi się to tak oczywiste...

Wiesz co... Jak już będziesz kontaktował, to przeczytaj proszę moje ostatnie posty, potem przypomnij sobie jak to było w SV i napisz co działo się z imitacjami ładunków, kiedy zostały przewiezione do stacji docelowej. Zostawały tam do końca spotkania? Chyba nie....
Już prościej tego ująć nie umiem, więc jeśli to nadal jest zbyt skomplikowane pytanie, to uznajmy je za niebyłe - zapytam Daniela.

Misiek - 2007-07-18, 19:22

WM-MODEL napisał/a:
Wydawało mi się to tak oczywiste...
tak jak karty wagonów?
:mrgreen:

hugwa - 2007-07-18, 19:25

I "nic-nie-zamawianie-ani-wysyłanie" przez techniczne? ;-)
WM-MODEL - 2007-07-19, 03:05

hugwa napisał/a:
... i napisz co działo się z imitacjami ładunków, kiedy zostały przewiezione do stacji docelowej. Zostawały tam do końca spotkania? Chyba nie....

Chyba je zbierali po każdej jeździe... ale głowy nie dam :mrgreen:

mikser - 2007-07-19, 17:15

..o matko boska... ledwo przebrnąłem przez te ostatnie 50 postów... może jak już wszystko ogarniecie to wrzucicie jakiś skrót co i jak działa (pewnie i tak na spotkaNiu wyjdzie)
WM-MODEL - 2007-07-19, 18:31

No właśnie skopiowałem też z eftepu Z. eNkowy "Provoz by FREMO", co prawda tekst z 2000 r. ale w nim jest jeszcze coś innego :roll:
hugwa - 2007-07-19, 19:14

WM-MODEL napisał/a:
skopiowałem też z eftepu Z.

Duże to? Może mailem pchnij...

WM-MODEL - 2007-07-19, 19:27

Linijka wyżej ;-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group