Forum modelarzy kolejowych w wielkości N Strona Główna Forum modelarzy kolejowych w wielkości N


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Węzeł Międzyrzecz
Autor Wiadomość
parowozek
Początkujący


Wiek: 24
Dołączył: 19 Wrz 2007
Skąd: Międzyrzecz
Wysłany: 2009-02-24, 23:29   Węzeł Międzyrzecz

Postanowiłem opisać wreszcie moją rodziną stację. No to jechał!

Stacja Międzyrzecz od samego początku nie leżała na żadnej magistrali, ale na lini drugorzędnej na terenie Wielkopolski(Wielkie Księstwo Poznańskie). Pierwsza budowa lini Międzyrzeckiej (Międzyrzecz-Zbąszyń) nastąpiło na podstawie Ustawy Pruskiej z 8 marca 1880 roku, okręslajacą budowę lini bocznych. Kapitał budowy na takich typu linii pochodził w większości z funduszu narodowego państwa pruskiego. Wracając jednak do konkretów, pierwsza lini kolejowa w Wielkopolsce w oparciu o powyższą ustawe była linia Zbąszyń-Międzyrzecz. Decyzję o budowy tej lini zapadła 21 maja 1883 roku. Głównym powodem budowy tej lini były chęci zwiększenia przewozów drewna i zboża z okolic Międzyrzecza do takich miast jak Berlin czy Poznań. Linię oddano do użytku 1 czerwca 1885 roku. W Zbąszyniu powstał "peron Międzyrzecki" zakończony obrotnicą. Oprócz toru osobowego przebiegał jeszcze towarowy, a między towarowym i osobowym tor do oblotu składu. Międzyrzec jako-tako stacją węzłową stał się 1 grudnia 1887 roku po wybudowaniu lini do Wierzbna(Międzychodu). 1 maja 1892 roku Międzyrzecz miał już połączenie z Sulęcinem, który wcześniej, bo już w 1890 miał połączenie z Rzepinem. Ostatecznie węzeł Międzyrzecz ukształtował się w roku 1896, kiedy to została poprowadzona linia do Skwierzyny, a następnie 1 grudnia linia została przedłużona do Gorzowa Wlkp.. W tym okresie został rozbudowany dworzec Międzyrzecki, dobudowano magazyn z dworcem i 3 perony osobowe. Powstała też 16 stanowiskowa parowozownia wachlarzowa z 15 metrową obrotnicą, zasieki węglowe, 2 wieże wodne i 2 żurawie(jeden z żurawia można obecnie zobaczyć przy peronie pierwszym w Gorzowie). 1 sierpnia 1909 roku utworzono linię do Toporowa, która służyła głównie do transportu drewna i węgla. Wówczas w Toporowie istniała jednostanowiskowa parowozownia i wieża ciśnienień.

Po ustaleniu granicy po I wojnie światowej, tor do Zbąszynia został przerwany, gdyż polakom zbędny był "dojazd" do Międzyrzecza, a Niemcy zbudowali tor idący w kierunku Berlina i dobudowano peron dla mieszkańców powstającego Zbąszynka.

Potem Międzyrzecz przeszedł już pod panowanie Polski, i z 16 stanowiskowej szopy zrobiła się 12, a połączenia z Zbąszyniem nie odbudowano. Linie zużywały się, a nikt ich nie konserwował,i tak oto w 1989 roku w okolicach Gościkowa wykoleił się pociąg relacji Toporów-Międzyrzecz, co zacydowało ostatecznie o zamknięciu dla tej lini ruchu pasażerskiego. Do 1994 roku odbywał się na niej jeszcze ruch pasażerski. Rok później zamknięto ruch pasażerski na lini Wierzbno-Rzepin. Gorzej być nie mogło, ale bodajże w latach 90' zburzono starą szopę, i postawiono nową(z tego co wiem, najmłodsza parowozownia w Europie), którą i tak z 2 lata(nie wiem dokładnie ile, strzelam) po zamknięto. Ludzie w biały dzień wynosili tam grzejniki, kable, osprzęt i takie tam. Nastawnia oczywiście nic nie widziała, bo po co... Dwa tygodnie po zamknięciu szopy przyjechała komisja z Zbąszynka, a tu ździwienie...

4 listopada 2002 roku zamknięto ruch na lini Gorzów-Zbąszynek, gdzie wówczas jeździły jeszcze jajecznicowe "Bipy" i SP32. 1 września 2003 roku, dzięki staraniom burmistrza Międzyrzecza wznowiono ruch na tej lini, i pojawił się tzw. "szynobus lubuski", czyli SA105, znany i "lubiany" wytwór ZNTK Poznań... O awaryjność jego to nie wspomnę...

Następnie 9 grudnia 2007 roku wznowiono po 12 latach ruch pasażerski do z Międzyrzecza do Rzepina, jednak uroczysty przejazd z "delegatami" odbył się 8 grudnia 2007 roku. Przejazd był darmowy, zresztą o tym przejeździe można przeczytać w numerze KMiD numer 1/2008.

Obecnie śmigają sobie pociągi, głównie Cargo i PR, ale czasami jakiś tranport wojskowy się trafi z Trzemeszna, albo FPL z piachem, czy bóg wie co jeszcze. W każdym razie, kończę już i załączam parę fot.

na podstawie:
"Koleje żelazne w Wielkopolsce i na Ziemi Lubuskiej"
www.sentymentalny.com
no i jeszcze na podstawie rozmów z dawnym pracownikami Międzyrzeckiego węzła



No... "Artykuł" napisany w moim stylu, tzn. ciężko będzie go zrozumieć, ale mam nadzieję że się wam podoba... Zapomniałem jeszcze o pożarze magazynu i pożarze dworca, ale to może następnym razem :) . Ale mniejsza, powininem robić moduł a nie pieprzyć o Międzyrzeczu!

DSCF3784.JPG
Szopa od środka
Plik ściągnięto 164 raz(y) 209,43 KB

DSCF3785.JPG
Obrotnica
Plik ściągnięto 158 raz(y) 221,92 KB

wagonownia.jpg
Z lewej dawne zasieki, z prawej perony do mycia wagonów
Plik ściągnięto 172 raz(y) 135,6 KB

okolice_szopy.jpg
Widok z okolic szopy
Plik ściągnięto 165 raz(y) 182,01 KB

kuznia.jpg
Dawna kuźnia przy wierzy ciśnień
Plik ściągnięto 185 raz(y) 230,38 KB

ogolnie.jpg
Ogół stacji
Plik ściągnięto 180 raz(y) 166,23 KB

 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-24, 23:33   

Mam zdjęcia zrobione na jakims ORWO w 1994 - z odkurzaczami przed szopą. Wtedy jeszcze sporo pociągów jeździło i sama stacja wyglądała po bożemu.
 
     
BogdaN
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-25, 06:55   

parowozek napisał/a:
Ale mniejsza, powininem robić moduł a nie pieprzyć o Międzyrzeczu!
Moim zdaniem to "pieprzenie" jest ważniejsze od modułu :-)
Powodzenia
BogdaN
 
     
parowozek
Początkujący


Wiek: 24
Dołączył: 19 Wrz 2007
Skąd: Międzyrzecz
Wysłany: 2009-02-25, 12:47   

Tak w ogóle to zapraszam was w maju 2010 roku do Międzyrzecza, bo wystawa będzię, a na niej różne stare fotografie przedstawiające życie codzienne stacji Międzyrzecz(tzn. dawne życie...), no i jeszcze tam parę eksponatów i takie tam. No, ale to tak na marginesie :-> .


A,i zapomniałem dodać, że w latach 90' przez Międzyrzecz jeździły pociągi międzynarodowe! Ale to tylko w wypadku remontów gdzieś na E20. Trasa objazu zazwyczaj była taka: Rzepin-Międzyrzecz-Międzychód-Rokietnica-Poznań.
 
     
parowozek
Początkujący


Wiek: 24
Dołączył: 19 Wrz 2007
Skąd: Międzyrzecz
Wysłany: 2009-04-10, 16:38   

Dobra wiadomość :) . Rozlewnie gazu w Rokietnie przejeła stacja Zbąszynek, co znaczy jedne towarowy więcej dla Międzyrzecza :) . Dodatkowo w Międzyrzeczu będzię łaczenie pociągów, i powstanie nam ciekawa relacja: Łowyń/Międzychód/Rokitno/Międzyrzecz-Zbąszynek :mrgreen: . A co wtorek mają jeszcze jeździć gruchy z cementowni w Międzyrzeczu, więc potrójna trakcja, łała. Jako uwagę do pociągu Międzychód-Zbąszynek dodam, że trochę nawet szkoda, bo jak przeczytałem list przewozowy(czy co tam), to drewno z Międzychodu jedzie do Terespola Pomorskiego, podczas gdy mogłoby pójść do fabryki mebli w Łowyniu... Co do samego pociągu, dzisiaj był tylko Międzychód/Rokitno-Zbąszynek. Tymczasem załączam fotkę.

DSCF4231.jpeg
Plik ściągnięto 175 raz(y) 78,03 KB

 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group