Forum modelarzy kolejowych w wielkości N Strona Główna Forum modelarzy kolejowych w wielkości N


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Minimalny promień łuku
Autor Wiadomość
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-05-19, 09:10   Minimalny promień łuku

Witam. Chodzi mi po głowie taki drugi pomysł (wiem, że na razie to są pomysły, ale od czegoś trza zacząć bo makieta kosztuje i służy latami) - mianowicie pomysł z makietą ukazującą kawałek szlaku jednotorowego i chciałem aby w części nie widocznej schowane były nawrotki prowadzące poziom niżej (co suma sumarum spowoduje zamknięcie pętli). W tejże części niewidocznej (poziom niżej) byłyby też rozjazdy z torami dodatkowymi dla kilku składów taka a'la szuflada.

W związku z tym miałbym pytanie do kolegów, jaki mógłby być minimalny promień łuków tych nawrotek, aby najdłuższe parowozy przejechały bez problemów w N-ce? Najbardziej minimalny - bo chcę aby nawrotka miała jak najmniejszy promień z uwagi na ilość miejsca (chcę aby makieta zajęła w części nawrotnej jak najmniej).

Kombinuję tez nad tym aby w części widocznej wbudowane były skrzynki w standardzie Fremo (by można było je wyciągać z makiety). A zamknięcie pętli mnie ciągnie, gdyż zabawa była by fajniejsza (bez konieczności cofania składów, obracania ich, itp.).

I pytanie - czy macie gdzieś linki do tak zorganizowanych makiet? Coś jak makieta pokazana na fotce poniżej tylko, że pod widocznym szlakiem były by tory nawrotne:
FOTKA KLIK
FOTKA KLIK ZBLIŻENIE
_________________
N jak Najlepsza
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2010-05-19, 09:43   

Pm2 Trix wyrabia się na Roco R3 aczkolwiek wychylony przedni wózek wygląda paskudnie. Jeszcze gorzej wyglądało to w przypadku BR78 FLM.
 
     
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-05-19, 10:01   

Dzięki Misiek. Z tego co znalazłem R3 = 261.8mm. To da pętlę, która musi mieć mniej więcej 55 cm szerokości miejsca.
W zasadzie paskudny wygląd czegokolwiek na ostrych łukach mi nie przeszkadza bo i tak zakładam, że nastąpi to poza widokiem. Aby dobrze toru się trzymało.
_________________
N jak Najlepsza
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2010-05-19, 10:14   

Robisz tunel na łuku i masz problem z głowy
Przykłąd (wąskotorowy, ale idea ta sama)
 
     
a_tox


Wiek: 50
Dołączył: 07 Sie 2006
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2010-05-19, 10:39   

kolmod napisał/a:
Coś jak makieta pokazana na fotce poniżej tylko, że pod widocznym szlakiem były by tory nawrotne:
FOTKA KLIK
FOTKA KLIK ZBLIŻENIE

Na makiecie kol. Kircha nie było nawrotek, a tylko mini szuflada po lewej stronie.
To raczej makieta "półkowa", na ścianę.
Opis był w ŚK 1'2010 (s.54) i chyba w MIBA Spezial 82 albo 81 (sprawdzę wieczorem).
W ŚK 5'2010 (s.54) jest artykuł "Makieta prezentacyjna" autorstwa Leszka Lewińskiego o makiecie w H0, w układzie z pełną pętlą za częścią prezentacyjną.
:arrow: http://wiki.gbbkolejka.pl...ei+rocznik+2010
_________________
A_Tox
 
     
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-05-19, 12:56   

Dzięki koledzy jeszcze raz. Nadmienię, że temat nawrotek jest dla mnie o tyle pociągający, że można mieć realistyczną makietę ze sprytnie ukrytym zamkniętym układem torowym ułatwiającym zabawę: można składem podjechać do części nie widocznej i ruszyć innym z innego ukrytego toru. To jest fajne.

Raczej interesuje mnie całkowite ukrycie nawrotek, aby nie można się było zorientować gdzie "znika" pociąg - a raczej mieć złudzenie, że jedzie gdzieś dalej (np. że chowa się za gęstymi drzewami lasu, gdzie zmierza tor - a tak naprawdę zaraz zawraca - no ale tego już nie widać...) ;-) ...tego typu rozwiązania.

Dzięki A_Tox za namiar na ten ŚK - na pewno sięgnę - aczkolwiek mam cichą nadzieję, że w necie są gdzieś skany tego artykułu.
_________________
N jak Najlepsza
 
     
a_tox


Wiek: 50
Dołączył: 07 Sie 2006
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2010-05-19, 19:15   

W MIBA Spezial 81 jest 9-cio stronicowy artykuł autorstwa Michaela Kirscha traktujący o wspomnianej wyżej makiecie "półkowej".
_________________
A_Tox
 
     
misiek57


Wiek: 67
Dołączył: 11 Kwi 2010
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2010-05-20, 21:03   

kolmod napisał/a:
Aby dobrze toru się trzymało.


Mała uwaga, jeśli nawrotkę będziesz miał ukrytą tak jak planujesz, pamiętaj o super dokładnym wykonaniu torowiska, ewentualnie łatwym dojściem do loka lub wagonów.
Wypadki się zdarzają, zacięcie, rozczepienie czy też wyskoczenie z torowiska na zakręcie.
 
     
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-09-17, 07:44   

misiek57 napisał/a:
Mała uwaga, jeśli nawrotkę będziesz miał ukrytą tak jak planujesz, pamiętaj o super dokładnym wykonaniu torowiska, ewentualnie łatwym dojściem do loka lub wagonów.
Wypadki się zdarzają, zacięcie, rozczepienie czy też wyskoczenie z torowiska na zakręcie.

Słusznie. Trzeba mieć dostęp do ewentualnie wykolejonego taboru.
_________________
N jak Najlepsza
 
     
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-09-20, 08:45   

Jeszcze pociągnę dalej to zagadnienie, bo mam zgryz. Nigdzie nie mogę znaleźć minimalnego promienia łuku na stronach fleischmanna, czy Trixa.
Dla odmiany Tillig w TT podaje na swojej www, Piko też na swojej stronie zamieszcza taką informację. Kolega wyżej podał R3 (261,8mm) w eNce.

Tak sobie jednak kombinuję:

Skoro najdłuższych parowozów TT Tillig podaje 310mm
PIKO w H0 - 415mm

to wychodzi mi:

(Tillig TT) 310mm x 120 = 37200 ----> 37200 / 160 = 232,5mm

(Piko H0) 415mm x 87 = 36105 ------> 36105 / 160 = 225,6mm

czyli podobnie... :->

W torach eNkowych mamy R2 = 228,2mm co w nawiązaniu do wyliczeń powyżej wskazywałoby, że to jest minimum...

Czy ja dobrze myślę, że można zakupić R2 i nie doznać zdziwienia, że mi się BR52 zakleszczy na łuku nawrotki? Pilę do dołu z tymi Rx ale im mniej, tym dla mnie lepiej. R3 x2 da mi w zasadzie skrzynkę 60cm szerokości na nawrót, a R2 dałby mi zawsze te 8-10cm mniej...

Załącznik poniżej: Jak najmniej by się zdało ;-)

nawrot.JPG
Plik ściągnięto 9218 raz(y) 5,43 KB

_________________
N jak Najlepsza
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2010-09-20, 10:14   

R1 u flajśmana to chyba 192mm.
Zdaje się, że ten łuk w zestawach startowych.
Dotyczy to też zwrotnic łukowych.
Znaczy to, że przynajmniej ich lokomotywy powinny się na tym wyrabiać, przynajmniej te, które dają to zestawów startowych ;-)


Na Roco R3 niektóre lokomotywy ledwo-ledwo się wyrabiają.
 
     
kolmod

Dołączył: 01 Sie 2006
Skąd: POLSKA
Wysłany: 2010-09-20, 10:30   

To dla świętego spokoju chyba trzeba wziąć R3...
_________________
N jak Najlepsza
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group