Forum modelarzy kolejowych w wielkości N Strona Główna Forum modelarzy kolejowych w wielkości N


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
GRAFIKON PL
Autor Wiadomość
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2009-01-28, 08:10   

kiersNo marudził, że nie ma czytelnego rozkładu jazdy dla stacji technicznych, no taki, żeby wiedział np. dokąd jedzie pociąg i co można do niego dodać.
Spędziłem wczoraj trochę czasu na korespondencji z Jakubem - efektem jest dodatkowy Zeszycik RJ generowany dla poszczególnych stacji na makiecie.
Dla stacji "wewnątrz" makiety sortowanie jest wg czasu wyjazdu z stacji początkowej, więc może być trochę "nie teges"; Dla stacji początkowych (Zwolaków, techniczne) jest w sam raz.
W plaNach jest także odpowiednia kolumna na arkuszu "Stacyjnym"

ver.173 Grafikona do ściągnięcia
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 08:50   

W Poznaniu miałem takie same przemyślenia.
Od kilku rozkładów numery pociągów jednoznacznie określały ich relację, ale na Poznań pofantazjowałem i zrobiłem wahadła Tc1-Zw-Tc2 - na Zwolakowie faktycznie bez wykresu były problemy.
hugwa napisał/a:
P 100 - pospieszny Tc1-Zw
O 200 - osobowy Tc2-Zw-Tc1
T 300 - towarowy Tc1-Zw-Tc2
O 400 - witek 1 - Zw-Mk (na dopchniecie rozkładu, last year działało)
O 500 - witek 2 - Tc1-Mk (j.w)
W drugiej sesji pociąg T 300 kursuje tylko na trasie Tc1-Zw, ale dochodzi jeszcze jeden pociąg:
T 600 - towarowy pospieszny Tc2-Zw-Tc1

Wprawdzie to bardzo ułatwiło układanie rozkładu ale chyba lepszy był wariant naumburski (i wcześniejsze) z oddzielnymi numerami dla kazdej relacji.
W Nauburgu było tak:
Cytat:
Px - pociąg pospieszny międzynarodowy ZwD-Son
Tx - wahadło towarowe ZwD-Son
P - pociąg pospieszny Tc2-ZwD
T - pociąg towarowy Tc2-ZwD
O - pociąg osobowy Tc2-ZwD


W Radomiu:
Cytat:
E1 - ekspres Tc1-Tc2
O2 - osobowy Tc1-Tc2
O3 - osobowy Zw-Tu
O4 - osobowy Tc1-Tu
TP5 - towarowy pospieszny Tc1-Tc2
TZ6, TZ7, TZ8 - zdawcze Tc1-Tc2
TZ9 - zdawczy Zw-Tc1
TB65 - towarowy Pk-Zk
TB95 - towarowy Zw-Tu-Pk


Przyswojenie takiej systematyki zajmuje najwyżej kwadrans.
Można mnożyc dodtakowe zeszyciki, ale nie jestem przekonany czy to znacząco ułatwi obsługę.
Jeśli ktoś układając rozkład ma fantazje na nadawanie frymuśmych numerów to może wystarczy wpisywać stację końcową w uwagach - będzie się wyświetlało w tabeli stacyjnej i po zawodach, a skoro teraz nie trzeba pociągów wpisywać z łapy, tylko sie je kopiuje to żaden kłopot.
 
     
kiersNo
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 09:30   

hugwa napisał/a:
na Zwolakowie faktycznie bez wykresu były problemy.

Bez wykresu graficznego bądź innej informacji o trasie pociągu na stacji końcowej ciężko jest sformować prawidłowo skład.
U Teściówki 2 nie miałem wykresu na Tc i pytałem się maszynistów gdzie oni jadą a wtedy na biegu formowałem jakiś tam skład z łapanki.
hugwa napisał/a:
Przyswojenie takiej systematyki zajmuje najwyżej kwadrans.
Może dla ciebie.

Ja tam dalej uważam ze najczytelniejszy jest wykres graficzny, wiadomo przynajmniej co gdzie jedzie i co tam robi.
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2009-01-28, 09:47   

hugwa napisał/a:
wystarczy wpisywać stację końcową w uwagach
można też poświęcić dłuższą chwilę na wpisywaniu relacji pociągu w przewidzianym do tego polu
hugwa napisał/a:
Przyswojenie takiej systematyki zajmuje najwyżej kwadrans.
tak, temu kto układa RJ

relacja.JPG
Plik ściągnięto 139 raz(y) 43,44 KB

 
     
mikser
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 09:52   

Jak widać układ Naumburski jest powielany - w Pradze było dokładnie tak samo i wydaje mi się najwłaściwszy. Prosto i bez problemu a dodawanie kolejnych dziwnych literek powoduje jedynie mętlik.
Px - pociąg pospieszny międzynarodowy
Tx - wahadło towarowe
P - pociąg pospieszny
T - pociąg towarowy
O - pociąg osobowy
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 10:04   

kiersNo napisał/a:
Może dla ciebie.

Robisz sceny, prawda? Przecież przy tak prostej systematyce numerów wystarczy mała kartka z legendą jakie numery odpowiadają której relacji. Najlepiej gdyby tę legendę wydrukować wcześniej, ale jeśli zdarzy sie że jej nie ma to te kilka można skrobnąć łapą na tabeli. Tak czy siak - powinna być.
kiersNo napisał/a:
uważam ze najczytelniejszy jest wykres graficzny

Przecież tego nie neguję - sam korzystałem prawie wyłącznie z niego. Jeśli jest taki jak poznańskie (długi, z minutami i liniami co 10 minut) to w ogóle można nie patrzeć na tabelę, z wyjątkiem sytuacji w której zrejterują maszyniści i trzeba któregoś przywołać :-)
Właśnie - zamiast tego dodatkowego zeszytu byłoby chyba lepiej gdyby na wykresie pojawiały się czasy (tylko minuty) od pełnej godziny a nie od ostatniej dziesiątki minut - to by było gitne.
Misiek napisał/a:
można też poświęcić dłuższą chwilę na wpisywaniu relacji pociągu w przewidzianym do tego polu

Zdecydowanie tak, ale relacja jest małym druczkiem i w książeczce.
Obsługa technicznego nie powinna zajmować sobie łapek wachlowaniem kartkami (chyba że jest gorąco) - dobra tabela plus czytelny wykres pozwalają orientować się w sytuacji bardzo szybko.
Misiek napisał/a:
temu kto układa RJ

No tego akurat nie da się naprawić.
Ja potrafię złożyć model który narysowałem bez instrukcji ;-)
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2009-01-28, 10:10   

hugwa napisał/a:
Przecież przy tak prostej systematyce numerów wystarczy mała kartka z legendą jakie numery odpowiadają której relacji.
przy każdej innej systematyce też
:idea: co jest pomysłem dla Jakuba - żeby gdzieś na pustej stronie okladki RJ wpisał tę systematykę, zgodnie z opisem z Grafikona - załącznik
w wersji hardcorowej z kilkunastoma tyopami pociągów trzeba się bedzie naumieć, ale trudno...
hugwa napisał/a:
sam korzystałem prawie wyłącznie z niego.
ja się tam gubię, może dlatego, że nie ma pełnych czasów tj. minut w formacie "xx"
:idea: zapytam Jakuba przy okazji

syst.JPG
o cholera, babol wyszedł w RJ
Plik ściągnięto 12853 raz(y) 9,69 KB

 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 10:21   

Misiek napisał/a:
gdzieś na pustej stronie okladki RJ wpisał tę systematykę, zgodnie z opisem z Grafikona - załącznik

Może, ale to niewiele da bo 'towarowy, zdawczy rejonowy', cokolwiek ten kwiecisty opis znaczy, nie mówi jeszcze dokąd jedzie (takie mogą jechać w różnych kierunkach) a problem jaki rozkminiamy dotyczy jednoznacznego określenia relacji pociągu OPQRWA666.
Przecież obsłudze technicznego wisi czy pociąg jest rejonowy, bocznicowy czy inny - potrzebują wiedzieć dokąd jedzie i czy jest towarowy :-)
Póki co - prosta systematyka numeracji chyba wystarczy. Na przykład: Litera oznaczająca typ pociągu (plus inteks w razie potrzeby) i trzycyfrowy numer w którym pierwsza cyfra pojawia się tylko dla jednej relacji.
Długie numery mają poważną wadę (choć wyglądają bardzo mądrze) - na wykresie zaciemniają obraz i nakłądają się na siebie.
Misiek napisał/a:
może dlatego, że nie ma pełnych czasów

O tym napisałem wyżej!
 
     
kiersNo
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 10:27   

hugwa napisał/a:
Robisz sceny, prawda?

Akurat NIE ! Mi takie hasła literowo cyfrowe nic nie mówią i mam problemy z zapamiętaniem takowych.
hugwa napisał/a:
Przecież tego nie neguję
Uff pierwszy raz od x czasu :mrgreen:
hugwa napisał/a:
dobra tabela plus czytelny wykres pozwalają orientować się w sytuacji bardzo szybko.
dokładnie
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2009-01-28, 10:30   

hugwa napisał/a:
'towarowy, zdawczy rejonowy',
Dziubek rozróżnij dwa tematy:
- nazwę pociągu i okreslenie jego typu, od relacji tegoż pociągu
1) skrót z nazwą będzie na okładce - wtedy wiadomo, że osobowy ma taki skrót a Ekspres taki, niezależnie czy będzie to ROPS, O, czy OPQRWA
2) Relację masz wpisaną w RJ, w obrazek (jak sie dopatrzysz) i być może w przysżłości w tabelkę stacyjną
Odrobinę pracy mózgownicą nie zaszkodzi użyszkodnikom na makiecie ;-)
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 10:31   

kiersNo napisał/a:
Mi takie hasła literowo cyfrowe nic nie mówią i mam problemy z zapamiętaniem takowych.

Dlatego, jak napisałem - powinna być na/obok wykresu i tabeli legenda.
kiersNo napisał/a:
pierwszy raz od x czasu

Gdzie x oznacza "wczoraj"
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 10:53   

Misiek napisał/a:
nazwę pociągu i okreslenie jego typu od relacji

Zwróć uwagę, że to można łatwo połączyć - wystarczy przypisać pierwsze cyfry numeru (lub cyfrę przy literze typu pociągu jak w Radomiu) konkretnym relacjom na etapie ukłądania rozkładu, np setki - pośpiech pasażerski, dwusetki - pospiech towarowy między technicznymi, trzysta - osobowy tu, czterysta - osobowy tam itd :-)

Konkludując: przydałyby się dwie (chyba drobne) poprawki i jedna grubsza.
1. Pełne minuty na wykresie
2. Dodatkowa kolumna w tabeli, obok 'kierunek' (najbliższy posterunek w RJ) również 'stacja docelowa' (końcowa dla danego pociągu)
3. możliwość 'wydruku' wykresu (a może całego rozkładu?) bezpośrednio na drukarkę. O ile te html'e da się opanować to wykres w png jest dość upierdliwy. Bezpośredni wydruk pozwoliłby zrobić pdf bez żadnych kombinacji.
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2009-01-28, 11:04   

hugwa napisał/a:
Zwróć uwagę, że to można łatwo połączyć
zwróciłem na to uwagę przy pisaniu RJ w zeszłym tygodniu
hugwa napisał/a:
przydałyby się dwie (chyba drobne) poprawki i jedna grubsza.
zapytam o jedynke
o dwójkę juz zapytałem, chyba będzie "wkrótce" uwzględnione, Jakub pracuje nad innymi zmianami
trójka...wydruk do pliku SVG?
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 11:07   

Misiek napisał/a:
zapytam o jedynke

Git.
Misiek napisał/a:
będzie "wkrótce"

pierwyj sort.
Misiek napisał/a:
wydruk do pliku SVG?

Dobre! Może być. Co wektor to wektor.
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-28, 11:09   

Misiek napisał/a:
zwróciłem na to uwagę przy pisaniu RJ w zeszłym tygodniu

Ale tylko zwróciłeś czy wdrożyłeś? Jeśli drugie - to skąd problemy Dawida?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group