Forum modelarzy kolejowych w wielkości N Strona Główna Forum modelarzy kolejowych w wielkości N


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
tor testowy
Autor Wiadomość
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-10, 19:04   tor testowy

Pozazdrościłem Miśkowi jego pętelki o bardzo różnym przeznaczeniu. Wyjmuje ją "skądś tam" kładzie na stole, spina dwie połówki, kabelki i można sprawdzić co jak jeździ, "coś" tam zaprogramować, a tor jazdy ma długość nieskończoną. :lol:
Podsumowałem moje doświadczenia z torowiska nad stawami i stwierdziłem, że muszę stworzyć "coś" o bardzo różnorodnym zastosowaniu, które to, nie jestem, z braku wiedzy i doświadczenia, obecnie określić. Mocne? ;-) Ale im więcej wchodzę w temat, tym muszę się więcej nauczyć. Na razie nie widzę "granicy poznania". "Tor testowy" będzie polem walki z techniką, elektroniką, sterowaniem (różnym). Będzie również spełniał funkcje serwisowe, testowe; zabawowe też. Będzie go można użyć przy następnym spotkaNiu przy grilu, albo odstawić za szafę.
Pierwszy moduł (a właściwie I próba stworzenia) "torowisko ..." jest już "przygotowany" do sezonu grzewczego - na czymś trzeba było się nauczyć, spełnił swoją funkcję.
Tor testowy będzie miał zakończenia połączeń elektrycznych na wierzchu, większość osprzętu też. Łatwość ewentualnych zmian, sprawdzenia napięć i innych rzeczy powinna być prosta i nie wymagająca pozycji pieska na grzbiecie :lol: . Dostępność ze wszystkich stron, możliwość łatwej zmiany miejsca. Jestem ciekaw co mi z tego wyjdzie.
Już Kubuś Puchatek miał kiedyś zamiar (zmiany koszulki), ale zmienił tylko zamiar. :lol:
Układ torów poniżej.

Resize of DSC03835.JPG
Plik ściągnięto 357 raz(y) 19,11 KB

 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2008-08-10, 19:15   

potem dostawi się domki, elektrykę schowa pod spód i powstanie tort testowy do puszczania kolejek przy ewentualnym orzeszkowaniu na stryszku ;-)

może pomyśl od razu o dwutorówce?
 
     
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-10, 21:49   

Misiek napisał/a:
potem dostawi się domki, elektrykę schowa pod spód i powstanie tort testowy do puszczania kolejek przy ewentualnym orzeszkowaniu na stryszku ;-)

do orzeszkowania domki nie są niezbędne ;-)
Misiek napisał/a:
może pomyśl od razu o dwutorówce?

to będzie następny krok
 
     
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-11, 12:35   

Płytę sklejki umieściłem na podwyższeniu w celu ochrony urządzeń i elementów elektryki montowanej od spodu, całość na przejezdnym stelażu umożliwiającym przemieszczanie i obracanie. Dzięki temu nie muszę "ganiać dookoła z lutownicą, tylko podjeżdżam odpowiednim miejscem toru testowego pod lutownicę. Większość torów jest już przyklejona, różnica między Roco i Peco jest "uzupełniona podklejoną sklejką 0,6 mm pod rozjazdy Peco.

Resize of DSC00259.JPG
Plik ściągnięto 350 raz(y) 22,53 KB

Resize of DSC00264.JPG
Plik ściągnięto 334 raz(y) 28,64 KB

Resize of DSC00262.JPG
Plik ściągnięto 337 raz(y) 35,15 KB

Resize of DSC00261.JPG
Plik ściągnięto 344 raz(y) 32,1 KB

Resize of DSC00253.JPG
Plik ściągnięto 338 raz(y) 43,28 KB

Resize of DSC00249.JPG
Plik ściągnięto 312 raz(y) 38,87 KB

 
     
BogdaN
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-12, 00:36   

jak ty robisz takie prowizorki :-) to jak wyglądają docelowe?
 
     
twardy


Wiek: 50
Dołączył: 23 Sie 2006
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-12, 01:05   

Tak sobie pomyślałem że przydało by się wyjście toru na zewnątrz tortu
coby można tam było coś podpiąć . :-?
Skoro robisz z takim rozmachem ;-)
_________________
http://norma.fremo.pl
 
     
twardy


Wiek: 50
Dołączył: 23 Sie 2006
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-12, 01:59   

BogdaN napisał/a:
oczywiście czoło Normowe jednotorowe z jednej strony i dwu z drugiej.
(tak to jest jak ktoś spać nie może)
:mrgreen: no absolutnie słuszny pomysł :mrgreen:
_________________
http://norma.fremo.pl
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2008-08-12, 07:47   

no, ale w tym przypadku to nie jest FREMO-wy tor testowy ;-)
bo nóżki za niskie :-P

i ZTCP to sterowany XpresNetem :-P
 
     
BogdaN
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-12, 08:29   

Misiek napisał/a:
no, ale w tym przypadku to nie jest FREMO-wy tor testowy

Nie Fremowy tylko zdroworozsądkowy.
Tak trzymać :-D
 
     
Misiek


Dołączył: 24 Mar 2006
Skąd: ze wsi
Wysłany: 2008-08-12, 08:37   

twardy napisał/a:
przydało by się wyjście toru na zewnątrz tortu
coby można tam było coś podpiąć .
BogdaN napisał/a:
oczywiście czoło Normowe jednotorowe z jednej strony i dwu z drugiej.
:?:
BogdaN napisał/a:
Nie Fremowy
no jak to? nie Fremowy ale Normowy?
nie pasi...

8-)
 
     
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-12, 09:10   

BogdaN napisał/a:
jak ty robisz takie prowizorki :-) to jak wyglądają docelowe?

http://www.norma.fremo.pl...t=775&start=195 ;-)
twardy napisał/a:
...przydało by się wyjście toru na zewnątrz tortu co by można tam było coś podpiąć...

Nie chciałem wkładać w tor testowy więcej pracy niż to jest potrzebne; gdyby miał podłączenie do szlaku jeszcze naszło by mnie co i przerobił bym go na moduł ;-)
Szlak to szlak, moduł to moduł; orzeszki, nawet solone, rozsypane na torze testowym nie będą żadną tragedią życiową :lol:
Czasami mnie nachodzi nieodparta chęć puszczenia sobie czegoś, a tu zostaje mi tylko usiąść w kąciku i poczekać aż mi przejdzie. Misiek na spotkaNiu grilowym miał z sobą loczka i co nie zobaczyć jak jeździ? Poza tym warsztaty, warsztaty i jeszcze raz warsztaty. Lepiej było by w grupie, ale nie zawsze jest taka możliwość.
 
     
hugwa
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-12, 12:55   

Chyba żeście rozumy postradali... Po jaki rympał wyjścia z toru testowego na moduły? Jeśli Piotrek potrzebuje to jego sprawa, ale co wam do tego? Posrało was, jak pragnę zdrowia...
 
     
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-12, 15:21   

hugwa napisał/a:
... Po jaki rympał wyjścia z toru testowego na moduły? ...

... no dzięki za wsparcie, może zbyt delikatnie się wyraziłem, ale założenie jest po prostu inne. Nowy moduł zacznę opisywać w innym wątku. ;-)
 
     
BogdaN
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-12, 17:18   

hugwa napisał/a:
Posrało was, jak pragnę zdrowia...

Jakbyś zgadł.
 
     
173
173


Wiek: 60
Dołączył: 15 Kwi 2007
Skąd: Izabelin Dziekanówek
Wysłany: 2008-08-12, 18:11   

Trochę wcześniej próbowałem rozgryźć temat sygnalizacji na torze testowym, sygnalizacji z semaforami świetlnymi. Słowo próbowałem jest ze wszechmiar właściwe. Czytając ze zrozumieniem (według mnie) różne opracowania, wypowiedzi na różnych forach doszedłem do wniosku, że jest, wprawdzie, skończona ilość możliwości, ale ... . No właśnie, otrzymałem wsparcie, o jakim nawet nie śmiałem myśleć.
Układ toru testowego, często stosowany na małych stacjach, bocznicach, jest na tyle uniwersalny i często spotykany, że opis sygnalizacji może być dla innych bardzo pomocny. Zamieściłem (za zgodą autora) poniżej w całości opis sygnalizacji w zależności od typu ruchu pociągów.
"...
Tak więc mamy tu:
Tor 1 – tor główny zasadniczy (będący przedłużeniem toru szlakowego);
Tor 2 i tor 4 – tory główne dodatkowe.
Tory główne zasadnicze i główne dodatkowe to tory, na które – lub z których – odbywają się przebiegi pociągowe na podstawie odpowiednich wskazań sygnałowych na semaforach. Pozostałe tory są torami bocznymi. Na Twoim planie tor 4 może być torem, na który wjeżdżają pociągi na podstawie wskazań sygnałowych na semaforze wjazdowym G1/2 oraz wyjeżdżają pociągi na szlak na podstawie wskazań sygnałowych semafora wyjazdowego D2, wówczas będzie to tor główny dodatkowy. Jeśli jednak tor ten nie będzie przeznaczony do jazd pociągowych, będzie torem bocznym (np. z magazynem lub rampą ładunkową)
i wówczas nie będzie semafora wyjazdowego D2, jak też nie będzie możliwości wjazdu pociągu ze szlaku spod semafora wjazdowego G1/2 – to zależy od Twego wyboru.
Semafory A1/2 i G1/2 – semafory wjazdowe ze szlaku do stacji;
Semafory B, C2, D2, E2 i F – semafory wyjazdowe ze stacji na szlak.
Najprostszy sposób ruchu na stacji:
wjazd ze szlaku spod semafora wjazdowego A1/2 na tor 1 i na tor 2;
wjazd ze szlaku spod semafora wjazdowego G1/2 na tor 1, tor 2 i tor 4;
możliwy przebieg bez zatrzymania po torze 1 w obydwu kierunkach;
wyjazdy na szlak spod semaforów wyjazdowych B, C2, D2, E2 i F.
Każda z tych jazd będzie się odbywała na odpowiednie wskazanie sygnałowe odpowiedniego semafora, i tak:
1. wjazd z lewej strony na tor 1 z zatrzymaniem w stacji (semafor wyjazdowy F na „Stój”) – semafor wjazdowy A1/2 podaje sygnał S5;
2. wjazd z lewej strony na tor 2 – semafor wjazdowy A1/2 podaje sygnał S13;
3. wjazd z lewej strony na tor 1 z równoczesnym wyjazdem ze stacji (przebieg bez zatrzymania) – semafor wjazdowy A1/2 podaje sygnał S2 i równocześnie semafor wyjazdowy F podaje sygnał S2;
4. wjazd z prawej strony na tor 1 z zatrzymaniem w stacji (semafor wyjazdowy B na „Stój”) – semafor wjazdowy G1/2 podaje sygnał S5;
5. wjazd z prawej strony na tor 2 i tor 4 – semafor wjazdowy G1/2 podaje sygnał S13;
6. wjazd z prawej strony na tor 1 z równoczesnym wyjazdem ze stacji (przebieg bez zatrzymania) – semafor wjazdowy G1/2 podaje sygnał S2 i równocześnie semafor wyjazdowy B podaje sygnał S2;
7. wyjazd na szlak z toru 1– semafory wyjazdowe B i F podają sygnał S2;
8. wyjazd na szlak z toru 2 i 4 – semafory wyjazdowe C2, D2 i E2 podają sygnał S10.

Każdy semafor wjazdowy posiada tarczę ostrzegawczą, która informuje, jaki na semaforze jest sygnał, i tak:
1. na semaforze wjazdowym jest sygnał S1 – na tarczy ostrzegawczej jest sygnał Os1;
2. na semaforze wjazdowym jest sygnał S2 – na tarczy ostrzegawczej jest sygnał Os2;
3. na semaforze wjazdowym jest sygnał S5 – na tarczy ostrzegawczej jest sygnał Os2;
4. na semaforze wjazdowym jest sygnał S13 – na tarczy ostrzegawczej jest sygnał Os4;
5. na semaforze wjazdowym jest sygnał Sz – na tarczy ostrzegawczej jest sygnał Os1.
W zależności od możliwości technicznych i zabudowy (widoczności) można na makiecie pominąć stosowanie tych tarcz (pamiętać jednak trzeba, że są one
„w domyśle”).
Na stacji mogą również odbywać się jazdy manewrowe, które w tym przypadku nie wymagają osobnej sygnalizacji manewrowej, bowiem na takich małych stacjach z zasady jazdy manewrowe odbywają się na sygnały ręczne (niewielka ilość pracy manewrowej nie wymaga stawiania sygnalizatorów manewrowych).
Warto jeszcze wspomnieć, że na kolei funkcjonuje pojęcie przebiegów sprzecznych i przebiegów niesprzecznych (ma to związek ze wskazaniami zezwalającymi na semaforach). Przebieg sprzeczny jest to taki przebieg, który ze względu bezpieczeństwa nie może się odbywać równocześnie z innym przebiegiem.
Przebiegiem sprzecznym jest np. równoczesny wjazd pociągów z dwóch różnych kierunków na ten sam tor (to chyba oczywiste), zatem jeśli np. semafor wjazdowy A1.2 podaje sygnał zezwalający S5 (wjazd na tor 1), to taki sam sygnał nie może się pojawić na semaforze wjazdowym G1/2 ( i na odwrót).
Również przebiegiem sprzecznym jest wyjazd na szlak z dwóch różnych torów na ten sam szlak, tak więc jeśli np. semafor wyjazdowy B podaje sygnał zezwalający S2, to nie może się pojawić sygnał zezwalający na semaforze wyjazdowym C2 (choćby dlatego, że rozjazd nr 1 jest ustawiony dla jazdy z toru 1 na szlak).
Również przebiegiem sprzecznym będzie przebieg bez zatrzymania po torze 2
w obydwu kierunkach (takie założenie upraszcza sygnalizację)
Podobnie przebiegiem sprzecznym jest równoczesny wjazd do stacji ze strony lewej i wyjazd ze stacji w kierunku lewym, zatem jeśli semafor wjazdowy A1/2 podaje sygnał zezwalający na jazdę, nie może sygnał zezwalający na jazdę pojawić się na semaforach wyjazdowych B i C2 (i odwrotnie). Te wszystkie zależności można zrealizować przy pomocy odpowiedniej konstrukcji schematów zasilania i sterowania, albo – jeśli takich zależności nie ma – trzeba o tym pamiętać, by nie puścić „pociąg na pociąg”...
..."
Paweł Piotr Miśkowiec

stacja 173.PNG
Plik ściągnięto 377 raz(y) 26,21 KB

 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group