Forum modelarzy kolejowych w wielkości N Strona Główna Forum modelarzy kolejowych w wielkości N

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasilaczowe rozważania.
Autor Wiadomość
Ri-No

Wysłany: 2012-09-30, 22:42   Zasilaczowe rozważania.

Jako że jestem zielony w tej materii.
Do tej pory na swojej makiecie używałem zarówno do zasilania torów jak i napędów zwrotnicowych zwykłego flejszmanowskiego zasilacza. daje on 14V, 550mA DC i 14V, 500mA AC. Z powodu jego awarii do testów przed budową nowej makiety używam starego bachmanowskiego zasilacza (niby przystosowanego do skali N) który daje 17V, 6A DC i 20V, 5A AC. Docelowo chciałbym wykorzystać go do zasilania jednej z pętli dwutoru a także napędów zwrotnic. Na razie działa dobrze ale jego amperaż przekracza amperaż najsilniejszego dostępnego u flejszmana zasilacza który daje 1A zarówno prądu stałego jak i zmiennego.
Zatem moje pytanie. Czy natężenie jakie daje zasilacz bachmana nie doprowadzi do rozwalenia po jakimś czasie używania go zarówno napędów zwrotnic jak i silniczków lokomotyw?

Alex

Wysłany: 2012-10-01, 22:16   

Ri-No napisał/a:
Czy natężenie jakie daje zasilacz bachmana nie doprowadzi do rozwalenia po jakimś czasie używania go zarówno napędów zwrotnic jak i silniczków lokomotyw?

Natężenie prądu - nie, ale zbyt wysokie napięcie TAK!
Jeżeli silniczki są przystosowane do napięć 12-16 V to napięcia wyższe mogą doprowadzić do uszkodzeń.
Im większy "amperaż" tym więcej możesz zasilić urządzeń na makiecie. Ich sumaryczny prąd I [A] może w takim wypadku wynieść 6 [A].
Jeżeli jedna lokomotywa pobiera prąd np. 0,25 [A] to możesz ich puścić 24!
Można załączyć więcej, ale wtedy zacznie spadać napięcie na wyjściu zasilacza i zacznie się on zbytnio grzać, co doprowadzić może do uszkodzenia.
Mam nadzieje, że to coś pomoże zrozumieć zasadę działania elektryki ;-)

Ri-No

Wysłany: 2012-10-02, 00:09